Nationella politiker med möjlighet att stödja #4av10

Politik Svensk Kollektivtrafik Sveriges Bussföretag Tågföretagen Publicerad 13 december 2024

Vid årets sista sammanträde med riksdagens trafikutskott den 12 december fick ledamöterna från riksdagens alla partier lyssna till en presentation av den uppdaterade programförklaringen för #4av10 och läget i den svenska kollektivtrafiken. Trafikutskottets ordförande Ulrika Heie ( C ) välkomnade då Johan Wadman, VD Svensk Kollektivtrafik, Anna Grönlund branschchef Sveriges Bussföretag och Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen till utskottets möte.

Johan Wadman, Pierre Sandberg och Anna Grönlund
Johan Wadman, Pierre Sandberg och Anna Grönlund

Med fokus på de punkter i programförklaringen som den nationella politiken äger rådighet över diskuterades behovet av att öka anslagen till länsplanerna i nationell plan, att slopa förmånsbeskattningen på månads- och årskort i kollektivtrafiken och hur utveckla en ny modell för kommunala infrastruktursatsningar som prioriterar kollektivtrafik, trots att den i grunden är ett regionalt ansvar. Självklart poängterade också branschens kompetensbehov, och branschens förslag presenterade: Fler platser med studiestöd på kollektivtrafikutbildningar, integrerad språkutbildning i utbildningarna tidigare och tydligare, sänkt bussförarålder och slopad 50-km gräns i EU:s körkortsförordning och ett finansierat Järnvägscollege genom öronmärkta anslag i Trafikverkets anslag för järnvägens kompetensförsörjning.

Kollektivtrafikens infrastruktur på väg och spår diskuterades utifrån flera frågor från ledamöterna till Johan, Anna och Pierre. Att framkomlighet är en avgörande faktor för en attraktiv kollektivtrafik poängterades. Signalprioritering, busskörfält, pendlarparkeringar och skillnader mellan kollektivtrafik i städer och i glesbygd var frågor som ledamöterna gärna ville prata om. Även branschens eget arbete med upphandlingsdokument och dialog kring branschens affärsavtal presenterades.

Relaterat