Attrahera fler stolta medarbetare

Kollektivtrafiken har akut brist på personal. Personalbristen leder redan till inställda turer och sämre punktlighet. De närmaste åren behöver över 17 000 buss-, taxi- och lokförare anställas. Men det saknas inte bara förare. Även omkring 2000 bussmekaniker, trafikledare, järnvägsingenjörer, kart- och mättekniker, tågtekniker, bantekniker, spårsvetsare, kontaktledningstekniker och signaltekniker måste rekryteras.

Ska fler kunna resa kollektivt för att stärka jobb och tillväxt och samtidigt minska klimatutsläppen behövs det ytterligare förare som kan köra bussarna, taxibilarna, tågen, spårvagnarna och tunnelbanorna, liksom personal som kan reparera fordonen, underhålla infrastrukturen och planera och projektera ny järnväg. Utan lokförare, bussförare och samhällsbyggare stannar Sverige. Bokstavligen.

Det här kan och vill branschen göra:

  • Kollektivavtal. Arbeta vidare för att medarbetare i branschen omfattas av gällande kollektivavtal, för en bra arbetsmiljö, goda villkor och sund konkurrens.
  • Samarbeta med Arbetsförmedlingen i syfte att minimera regionala och lokala arbetskraftsbrister.
  • Attraktiva yrkesutbildningar. Prioritera samarbetet med nationella, regionala, kommunala och privata utbildningsanordnare med avsikt att utveckla branschens utbildningar.
  • Utveckla prognosverktyg för kompetensbehoven med målet att tidigt identifiera rekryteringsbehov.
  • Ta ansvar som integrationsmotor. Vi vill fortsätta att vara en integrationsmotor för våra medarbetare genom bland annat aktivt arbete med språkverktyg och handledning under utbildning och praktik.
  • Fortsätta utveckla kampanjen blibussförare. nu så att fler kan få handledning och stöd vid yrkesväxling eller arbetslöshet.
  • Erbjuda fler praktikplatser. Omställningsstöd kan vara en möjlighet för karriärväxling till arbete inom kollektivtrafiken.
  • Integrera mer språkutbildning i svenska i olika arbetsmarknadspolitiska utbildningar till branschens bristyrken för att säkra anställningsbarheten.
  • Inspireras av beställare och operatörer som tillsammans skapar attraktiva scheman för våra medarbetare.

På dessa områden behövs det politiska reformer

Viktigaste är att:

  • Öka antalet platser på kollektivtrafikutbildningarna genom en fortsatt och långsiktig utbyggnad inom universitet, högskola, yrkeshögskola, arbetsmarknadsutbildningar, yrkesvux och Komvux.
  • Sänka bussföraråldern och slopa 50-kilometersgränsen för unga bussförare.
  • Finansiera Järnvägscollege genom öronmärka medel i Trafikverkets anslag för järnvägens kompetensförsörjning.

Dessutom:

  • Utöka dagens CSN-stöd så att det också omfattar D-körkort.
  • Satsa offentliga medel på långsiktiga kommunikationsåtgärder för att tydligt informera om att yrkesutbildningar är väg till jobb inom kollektivtrafiken.
  • Stärka utbildningskvaliteten genom att initiera och stärka samverkan mellan utbildningsanordnare och företag i bussbranschen och järnvägsbranschen.