SL-buss 850px

Gör den kollektiva resan attraktiv

För att öka kollektivtrafikandelen behöver kollektivtrafiken bli mer attraktiv. Restiden behöver minska, punktligheten öka, trängseln reduceras och utbudet växa. Dessutom måste staten sluta subventionera bilpendlare mer än kollektivtrafikresenärer. En attraktiv kollektivtrafik är beroende av en stark och stabil finansiering som ökar såväl resenärsnyttan som samhällsnyttan.

Det här kan och vill branschen göra

  • Förbättra trafikplaneringen för att minska restiden genom genare linjedragning, ökat avstånd mellan hållplatserna, snabbare på och avstigning och införande av stombusslinjer.
  • Anpassa biljetter till nya resmönster. Digitaliseringen och pandemin har förändrat våra resmönster och vårt sätt att arbeta. Vi vill utveckla nya tjänster och produkter som bidrar till ett flexibelt och integrerat transportsystem.
  • Attraktivare avtalsprocess. Utveckla affärsavtalen i den upphandlade persontrafiken så att onödiga intressemotsättningar, snedvriden risk fördelning och
  • samarbetshindrande egenskaper undanröjs. Affärsavtal som präglas av partnerskap och ersättningsmodeller som stödjer detta är målet.
  • Samordna offentlig och kommersiell kollektivtrafik i syfte att öka utbudet av kollektivtrafik.
  • Ge bättre service. En resa är inte bara transport, utan en helhetsupplevelse från biljettköp till ankomst. Vi utvecklar ständigt servicen och bemötandet i varje del av resan.
  • Stärka tryggheten och säkerheten. En resa med kollektivtrafiken ska upplevas trygg och säker, liksom vägen till och från bussen och tåget. Fordon, stationer och hållplatser ska vara hela och rena. Ett exempel är utbildningspaketet för säker skolskjuts som branschen tagit fram.

På dessa områden behövs det politiska reformer

Viktigast är att:

  • Ta bort förmånsskatten på månadskort och årskort i kollektivtrafiken så att arbetsgivare kan uppmuntra till miljövänliga resor med kollektivtrafik.
  • Signalprioritera och anlägg kollektivtrafikkörfält för att minska restiden och öka punktligheten för bussresenärerna.
  • Klimatanpassa reseavdraget. Reformera reseavdraget till en avståndsberoende och färdmedelsneutral skattereduktion.
  • Förbättra förutsättningarna för regional och pendeltågstrafik i syfte att stärka jobb och tillväxt och öka kollektivtrafikandelen.
  • Statlig finansiering av steg 1- och 2-åtgärder. Trots att det är mer kostnads- och klimateffektivt med steg 1-åtgärder (som påverka efterfrågan på transporter och val av transportsätt) och steg 2-åt-gärder (använda infrastrukturen mer effektivt) går det i stort sett bara att få statlig finansiering för steg 3-åtgärder (bygga om infrastruktur) och steg 4-åtgärder (bygga ny infrastruktur).

Dessutom:

  • Underlätta samordningen mellan linjelagd kollektivtrafik, skolskjuts, färdtjänst och sjukresor i syfte att skapa fler resemöjligheter i gles- och landsbygd och minska kostnaderna och för att öka tillgängligheten för personer med funktionsvariationer.
  • Finansiera ERTMS ombordutrustning. Finansiera alla kostnader för tågens ombordutrustning för det nya signalsystemet ERTMS med statliga medel.
  • Fortsätta skattebefria förnybara drivmedel. Intensifiera regeringens arbete för att Sverige ska behålla skattenedsättningen på höginblandade biodrivmedel. Ta bort skatten på el som används i bussar genom samma skatteundantag på el som för spårtrafiken.
  • Sprida ut start- och sluttiderna för skolorna under längre tid på morgonen och eftermiddagen i syfte att jämna ut rusningstrafiken och minska trängseln.
  • Statligt stöd till lokal och regional kollektivtrafik i bostadsområden som är under uppbyggnad i syfte att etablera hållbara resvanor från början.