Kollektivtrafiken fortsatt lågt prioriterad med regeringens budgetproposition

Klimatmål Politik Publicerad 23 september 2025

Branschorganisationerna inom den svenska kollektivtrafiken har enats om målet att 2030 ska 4 av tio motoriserade resor vara kollektiva. De har tillsammans uppvaktat regeringen kring flera av de satsningar som behövs. Besvikelsen är därför stor när budgetpropositionen offentliggjordes den 22 september.

Pierre Sandberg, Tågföretagen, Anna Grönlund Sveriges Bussföretag och Johan Wadman, Svensk Kollektivtrafik
Pierre Sandberg, Tågföretagen, Anna Grönlund Sveriges Bussföretag och Johan Wadman, Svensk Kollektivtrafik.

Organisationerna beklagar att regeringen inte går vidare med det tidigare remitterade förslaget om till hälften slopad förmånsskatt på periodkort i kollektivtrafiken. OECD och Klimatpolitiska rådet har upprepade gånger kritiserat Sverige för att inte göra tillräckligt för att främja kollektivt resande. Dessutom ska beloppsgränsen höjas för när ett reseavdrag får göras, från 11 000 kronor till 15 000. Detta innebär att det blir dyrare att arbetspendla, oavsett om man reser kollektivt eller med bil. Höjningen med 4 000 kronor gör att kostnaden kan öka med upp till 2 000 kronor per år, beroende på vilken marginalskatt man har.

– Kollektivtrafiken har en stor roll med att bidra till både ett hållbart och resurseffektivt resande samt även till att vidga och utveckla Sveriges arbetsmarknadsregioner. Vi beklagar därför att regeringens tidigare presenterade förslag om till hälften slopad förmånsskatt på periodkort inte finns med i budgetpropositionen, eftersom det skulle bidragit till en ökad attraktivitet för kollektivtrafiken, säger Johan Wadman, vd Svensk Kollektivtrafik.

– Att regeringen återigen väljer bort en reform som skulle ha gynnat både klimatet och hushållens ekonomi är svårt att förstå. Det hade varit ett viktigt stöd till alla som pendlar kollektivt, och en tydlig signal om att kollektivtrafiken är en bärande del av klimatomställningen. Vi kan konstatera att det kollektiva resandet inte har varit en prioriterad fråga under den här mandatperioden. Det behöver förändras, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

– Politik kommer till uttryck genom handling, inte genom ord allena. Det är uppenbart att kollektivtrafiken missgynnas, medan den privata biltrafiken gynnas. Detta sker samtidigt som samtliga miljöindikatorer pekar i en mycket illavarslande riktning. Politiken fattar beslut som om vi vore den sista generationen på planeten. En diametral förändring av inställningen till vårt ansvar gentemot framtida generationer behövs snarast, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen. 

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag

Anna Grönlund

Branschef och vice vd Sveriges Bussföretag

Pierre Sandberg

Pierre Sandberg

Förbundsdirektör Tågföretagen

Johan Wadman

Vd Svensk Kollektivtrafik

Relaterat