Verktyg för att nå mål i Linköping
Klimatmål Regionala träffar Publicerad 3 juni 2025
Som en illustration till de nyttor en ökad marknadsandel för kollektivtrafiken ger lyfte deltagarna i Linköping kuberna med de globala hållbarhetsmålen när turnén ”4av10 2030” stannade i Linköping. På inbjudan av Östgötatrafiken samlades de nationella branschorganisationerna Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen med medlemsrepresentanter den 2 juni för att tillsammans prata om kollektivtrafikens nyttor och utmaningar.

Branschens mål om att 4 av 10 motoriserade resor ska vara kollektiva 2030 var utgångspunkten. Infrastruktur och framkomlighet för kollektivtrafiken diskuterades livligt och flera deltagare pekade på att det blir svårt att få igenom prioriteringar för kollektivtrafiken när ambitiösa mål och generella skrivningar ska omsättas till konkreta åtgärder på enskilda gator och vägsträckor. Det är då konflikter blir synliga och beslut behöver försvaras. Utifrån begreppen vad kan branschen göra själva och i vilka avseenden behövs politiska reformer diskuterades sedan flera frågor under ledning av Johan Wadman, VD Svensk Kollektivtrafik.
Hur beställare och trafikföretag utifrån sina roller och ägarskap kan skapa en god arbetsmiljö i kollektivtrafiken, sett till saker som rastlokaler, toaletter och reseterminaler samt tidtabellplanering, togs upp. Arbetet inom Kollektivtrafikens avtalskommitté lyftes fram med fokus på vikten av en god dialog mellan offentliga beställare och trafikföretag, även i tuffa tider.
Mötet konstaterade att vi aktörer i kollektivtrafiken tillsammans äger rådighet över många av de frågor som påverkar resandet, men om vi ska nå ända fram till branschens mål #4av10 behövs ett antal reformer, både de som listats i programförklaringen för #4av10 och ytterligare initiativ. Samtidigt gladdes mötesdeltagarna åt regeringens förslag om att halvera förmånsskatten på kollektivtrafikbiljetter – ett steg i rätt riktning, menade mötet.